Siirry sisältöön

Toiminta

Yli 5 000 työntekijää yhdistää voimansa lasten ja nuorten hyväksi

Keväällä 2025 hyväntekeväisyys ja työhyvinvointi kietoutuvat jälleen yhteen, kun Tukikummit Säätiö käynnistää toista kertaa historiassaan laajan kampanjan vähävaraisten lasten ja nuorten hyväksi. Viime vuoden onnistunut kampanja tuotti 100 000 euroa, ja tänä vuonna tavoite on entistä kunnianhimoisempi: kerätä liikuntakilometriä yli 150 000 euron verran.

Tukikummit säätiön, CapManin ja PwC:n keväällä 2024 ideoiman kampanjan ydinkonseptina toimii osallistava hyväntekeväisyysmalli joka yhdistää yritysten työntekijät, asiakkaat ja yhteistyökumppanit kartuttamaan lahjoitussummaa liikuntasuorituksillaan – jokainen juostu, kävelty tai pyöräilty kilometri tuo lisää varoja nuorten harrastusmahdollisuuksiin. Tuleva kampanja käynnistyy maaliskuussa ja huipentuu Helsinki City Running Day -tapahtumaan 17. Toukokuuta. 2025


Yhdessä paremman tulevaisuuden puolesta

Vuoden 2025 #Steps4Tukikummit-kampanja tuo yhteen viisi vaikuttavaa yritystä: PwC Finland, CapMan, Otava Konserni, Aktia ja SAM Headhunting Finland. Näille yrityksille nuorten ja lasten hyvinvointi on sydämen asia ja haluavat konkreettisesti lisätä tietoisuutta lasten ja nuorten syrjäytymisestä sekä varmistaa, että jokaisella on mahdollisuus harrastaa.

#Steps4Tukikummit-kampanja tarjoaa konkreettisen tavan tehdä hyvää. Osallistuvat yritykset eivät ainoastaan tue lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksia, vaan myös vahvistavat omaa henkilöstönsä hyvinvointia, yhteishenkeä ja sitoutumista yrityksen arvoihin. Kampanja toimii esimerkkinä siitä, miten vastuullinen liiketoiminta voi luoda arvoa sekä yhteiskunnalle että yritykselle itselleen.

Kampanjan tavoitteena on haastaa yhä useampi yritys mukaan ja luoda kestävä yhteistyömalli, joka tarjoaa pitkäaikaista tukea vähävaraisille lapsille ja nuorille.

”On innostavaa nähdä, kuinka yhä useampi yritys lähtee mukaan tukemaan tätä merkityksellistä asiaa. #Steps4Tukikummit-kampanja ei ainoastaan kerää varoja, vaan myös vahvistaa työyhteisöjä ja lisää ymmärrystä nuorten syrjäytymisen ehkäisyn tärkeydestä,” sanoo Tukikummit Säätiön hallituksen puheenjohtaja Joakim Frimodig.


Syrjäytymisen torjuminen alkaa harrastusmahdollisuuksista

Suomessa joka kymmenes lapsi elää perheessä, jossa tulot eivät riitä peruselintason ylläpitämiseen. Samalla monien harrastusten vuosikustannukset ovat nousseet huomattavasti: esimerkiksi jo pelkästään joukkuelajien vuosimaksut sulkee monet vähävaraiset perheet harrastustoiminnan ulkopuolelle.

Tutkimusten mukaan harrastaminen on yksi tehokkaimmista keinoista ennaltaehkäistä syrjäytymistä, sillä se vahvistaa nuorten itsetuntoa, lisää sosiaalista yhteenkuuluvuutta ja tarjoaa tavoitteita sekä onnistumisen kokemuksia.

”Olen ylpeä siitä, että kampanja laajenee ja voimme tarjota yhä useammalle lapselle mahdollisuuden toteuttaa itseään. Harrastukset ovat paljon enemmän kuin vapaa-ajanviettoa – ne ovat keino rakentaa itseluottamusta, ystävyyssuhteita ja tulevaisuuden uskoa”, sanoo Tukikummit Säätiön toimitusjohtaja Emilia Åberg.

Vuonna 2007 perustettu Tukikummit Säätiö sai alkunsa Sauli Niinistön, Sari Baldaufin, Björn Wahlroosin ja Hjallis Harkimon aloitteesta. Säätiö on sitoutunut tarjoamaan suoraa tukea vähävaraisille lapsille ja nuorille erityisesti harrastuskustannuksiin. Vuoteen 2024 mennessä Tukikummit Säätiö on jakanut jo yli 7 miljoonaa euroa avustuksina, ja uuden kampanjan myötä tavoite on kasvattaa avustussummaa entisestään.

Lisätietoja:

Tukikummit Säätiö, Emilia Åberg, toimitusjohtaja puh. +358 50 585 57 44

Lue lisää